fredag 17 december 2010

Pumlor och en mysko låda

Jag var in på denna lilla trevliga blogg och njöt av att se alla fina bilder, särskilt de på pumlorna. Som jag tidigare berättat så är jag svag för julgransdekorationer, särskilt av de gamla slaget. Det fanns även en bild på gamla julgransbelysningar och drar mig till minnes denna smått fantastiska historia. Den är iaf fantastisk i min värld.
Min morfar var vaktmästare på Kaitumgården i många år. Jag vet inte när han började där men gissar att det var på 40-talet och han slutade kring 1965 då min pappa fick jobbet, och morfar gick i pension. 1985 började jag arbeta i köket på Kaitum och ca 10 år senare, när min pappa gått i pension, så kommer den nya vaktmästaren, vi kan kalla honom för Öhrn, en dag och vill prata med mig. Han berättar att han har hittat en gammal kartong med en julbelysning, instoppad i ett sånt där skåp där man har en brandslang i. På baksidan står morfars namn och även några rader som min mormor hade skrivit.
Ni förstår säkert att jag blev helt förstummad. Har lådan legat där sen närdå, har ingen sett den och hur hamnade den i ett skåp med en brandslang?
Det kändes mysko men härligt att bära hem denna fina kartong med morfar namn, som en hälsning från en svunnen tid.

1 kommentar: