lördag 11 december 2010

I onsdags kunde man på radion höra vår lokale krögare Kenneth, som har den stora äran att servera gästerna vid nobelmiddagen. Han har nu serverat där 13 år på raken men siktar på 15 år. Kenneth driver tillsammans med sin familj det gamla anrika Hotell Gästis och är tredje generationen som hotellkrögare.
Till hotellet hör även gamla Bio Norden, här började man visa film 1915 men nuvarande byggnad uppfördes 1930.

Grundaren till Gästis var Axel Åkerlund, en bror till min mormor. För er som inte vet så var mannen som stod modell för statyn i parken, Felix, en bror till Axel. Min mamma har berättat att Axel bla brukade ha med sig apelsiner när han kom och hälsade på i hembyn Klubbudden, vilket var lite ovanligt och exklusivt på 30-talet.


Ibland besöker jag Gästis för en lunch och jag är aldrig besviken. I lokalen kan man känna historiens vingslag, jag kan fantisera om eleganta kvinnor och män som på 30- 40 talet dansade i lokalen i fina eleganta kläder, lite Chanel no 5 bakom örat, elegant rökandes på en cigarett i munstycke.
Nå allt är möjligt i fantasin men jag tycker att det är roligt att vi på orten har en anrik krögare som åker till huvudstaden för att servera nobelpristagare och andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar