torsdag 2 december 2010

Spara och slösa..

Att spara pengar har aldrig varit min starka sida, men jag minns som barn när man sparade envist till något man ville köpa. Jag minns min enorma glädje när vi en gång åkte till den stora staden Luleå och jag för sparade pengar köpte ett hett efterlängtat gökur. Mammas faster och hennes man hade ett gökur som jag ständigt beundrade. Numer ligger gökuret nedpackat i en kartong i stugan, som vuxen känner jag mig inte lika fascinerad av en gök som gockar två gånger i timmen. Hur som helst så var jag "tvungen" att göra en nostalgirunda på nätet för att kolla om det fanns några sparbössor som jag hade som barn och det fanns det!

Farbror Joakim hade jag!

En sån hade jag också!

Charmig va? En sån här hade jag inte men skulle gärna ha en nu!

En liknande har jag kvar!

2 kommentarer:

  1. Spara och Slösa minns jag från Lyckoslanten, en liten tidskrift som ordentliga flickor läste!

    SvaraRadera
  2. Mmm samma minnen för mig men sparbössan fick jag från sparbanken och det var en i genomskinlig plast röd, samt en blå terrier i hårdplast som kom från PK-banken tror jag. Det tråkiga var att jag var dålig på att spara så den stod för det mesta helt tom. När jag fick veckopeng var det bara att gå över viadukten så var man i centrala stan och kunde handla upp hela slanten på Källmans Leksaksaffär -minsann./ Svensson

    SvaraRadera