söndag 26 december 2010

Trasig spis

Kvällen före julafton skulle jag griljera skinkan i vanlig ordning och såg fram emot en ljummen skinkbit på en smörgås och en julmust så där på kvällskvisten. Men när jag satte på ugnen så började det lysa i ugnen? Först blev jag lite glad, tänkte att ugnslampan äntligen har lagat sig själv efter fem år. Men nu var det inte så, ut ur själva värmeelementet sprutade det ut typ lite eldsflammor och när jag stängt av ugnen gick den aldrig mer att starta. Den är med andra ord trasig med två plattor inkluderade. Så här under jul har vi fått klara oss med två fungerande plattor men det har ändå gått bra.

Under många år arbetade jag som mattant i kommunens storkök och när jag som 18 -åring började där så hade jag en äldre arbetskamrat, vi kan kalla henne Lisa. En gång berättade hon när hon på 70-talet hade köpt en ny fin brun och modern spis. Jag vet inte om ni kommer ihåg dessa spisar med en instrumentpanel mot väggen? Det var en fasligt massa klockor och mätare som man kunde ställa in.
En natt vaknade Lisa av att det larmade i spisen. Hon klev upp och vred på reglagen så den blev tyst. När samma sak upprepades tre gånger under samma natt blev Lisa galen, tog köksyxan och slog sönder instrumentpanelen. På morgonen när hon och maken skulle koka sitt morgonskaffe funkade inte spisen, det hade blivit kortis. Dom fick vackert ta in gasolköket som dom brukade använda vid skoterturer.
Hur det slutade minns jag inte, men jag förmodar att de vackert fick köpa ny spis. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på historien och ser i mitt inre öga hur det tjuter i spisen och Lisa med sin ganska stora lekamen slår sönder den med köksyxan.

Nå det gjorde inte jag, jag skulle bara griljera julskinkan.

Ungefär så här såg dom ut men med en massa klockor och grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar