fredag 21 januari 2011

Fransk soppa

Jag gillar soppa. Denna fantastiska maträtt som kan göras i miljoner varianter och smaker. Soppa har räddat mig många gånger, ibland när man kommit hem på eftermiddagen och man inte vet vad man ska äta till middag och ungarna ser desperata ut av hunger. Eller när börsen är skral. Man tager vad man haver som Cajsa Varg sa. 

När min svärmor i ungdomens dagar gick i "skolköket", vad jag uppfattat som en utbildning för tjejer efter högstadiet, fick hon lära sig att laga denna soppa. Mina söner älskar den här soppan (ja vi andra i familjen också!).

Fransk soppa

2 stora gula lökar
4-5 hg rökt sidfläsk från Jokkmokkskorv(ta inte kassler eller skinka, det blir inte samma sak)
500 g morötter
5 potatisar
½ dl okokt ris
3 buljongtärningar
vatten

Hacka löken, riv morötterna, skär fläsket i bitar. Bryn detta i en klick margarin i en gryta.
Tillsätt resterande och låt soppan koka ganska länge (du känner på riset när det är mjukt).Smaka av.
När soppan är klar så vispar du sönder allt med elvisp, kanske får du späda med lite vatten.

Jag brukar servera med en klick matyogurt till!

1 kommentar:

  1. Soppan är den samma, däremot gick jag ju aldrig högstadiet, svärmor är GAMMAL förstår du, då gick man bara sjuårig folkskola, efter sjuan, gick man, skolköket, ( det motsvarar väl ungefär hemkunskapen nu), fast då var det 8 veckors intensivkurs.
    Men soppan är god, alla gillar den, enkel och billig men som du skriver, det måste vara rökt FLÄSK och inget annat. Mor Svärmor, Farmor

    SvaraRadera