tisdag 4 januari 2011

Kassettband och jullov

Det här är för mig en låt som är starkt förknippad med jullovsledighet i tonåren. Jag hade nämligen jobbat hårt med att spela in musik från radion på kassettband och bla denna låt kom med. Nu ler du säkert lite där framför dataskärmen och kommer ihåg, ja det gjorde ju jag med!
Är man född på 60-talet så vet man vad det innebar. Man satt där lyssnandes på radion med bandet klart i bandspelaren med play, rec och paus knapparna intryckta. Så spelade dom en låt i radion och man tryckte upp pausknappen och låten spelades in på bandet. När låten tog slut tryckte man ner paus igen. Tyckte man att låten var dålig så spolade man tillbaka där man sist startade för att vara beredd inför nästa låt under tiden dom pratade i radioprogrammet. Visste man inte om man gillade låten sparade man den och bäst var det ju när det var nått man tyckte om. Och så var det ju, om man tyckte om en låt så tyckte man om den mycket och spelade den typ 20 ggr/dag.
Många kvällar ägnade man sig åt detta nöje och sen spelade man banden hur många gånger som helst. Jag minns en gång när äääntligen min favvolåt, Memories med Barbra Streisand kom i radion och jag hann trycka igång inspelningen. så hörs ett skrapande i radion, ÅÅÅÅ NEJ mamma körde elvispen nere i köket! Jag ropade i trapphuset, elvispen stängdes av och jag fick min låt inspelad.

Julloven under skoltiden var härliga. Hemma med familjen på julafton sen kunde resten av lovet vikas till ens större familj, kompisarna. Vi drog runt till varandra, körde skoter, lyssnade på musik, spelade kort och hade en och annan fest ibland. Härliga minnen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar