tisdag 18 januari 2011

Världen är bra liten ibland

Jag hade en arbetskompis en gång i min grönaste ungdom (blott 17 år jag var) som rest runt i Australien. Vid ett tillfälle var han någonstans ute i bushen och får syn på ett Fjällräventält. Han "knackar på", för han förstår ju att det med stor sannolikhet är en skandinav. Ut ur tältet kommer hans lumparkompis!

Min kompis Small Zeros pappa var en gång på resa i USA. I en hiss (om jag minns rätt så hade hissen stannat mellan två våningar) kom han att språka med en svensk. När SZ pappa frågade var i Sverige han kom ifrån, så sa han tveksamt att han nog inte visste var det låg, för det var minsann en liten byhåla som nästan ingen kände till. Nu var ju Small Zeros pappa ganska berest i Svedala, och kände till varenda byhåla norr om Helsingborg. Till slut kom det fram att mannen kom från Porjus! För er som inte vet så ligger Porjus ca 4 mil från Jokkmokk, vår grannby!

En annan sak, fast ändå inte samma som berättelserna ovan är att i mitt inlägg igår hade jag lagt upp en bild på en ganska rolig tant. Så skriver min kompis C på ansiktsboken att hon träffat henne live i Havanna 1999! Inlägget hittar ni här.

2 kommentarer:

  1. Jo, så är det!! Small world...fast stor ändå!!

    SvaraRadera
  2. Historien kommer du ihåg nästan korrekt, det var i en flygplatsincheckning med ett plan som var mycket försenat.De satt instängda under väldigt lång tid.
    Roligt att du minns den historien. :o)))
    Small zero

    SvaraRadera