söndag 5 december 2010

Nu nalkas lucia!

En sak som är annorlunda nu jämfört med när jag gick i skola, är att på 70-talet fick man ha luciatåg varje år och därmed flera års inövning på luciasångerna. Varje år ordnade klassen och fröken (minns inte att någon annan vuxen var inblandad) julfest i klassen med det obligatoriska luciatåget. Jag förstår ju nu som vuxen vilket otroligt arbete det måste ha varit med att ordna allt detta, men att det man på köpet faktiskt lärde sig ganska många jul- och luciasånger. Jag minns att vi övade och övade, lärde oss sånger och dikter. Vi framförde ett och annat  bibliskt rollspel och kommer ihåg att jag en gång var fångvaktare :) Vi tränade hur vi skulle gå och man var nervös inför den stora kvällen. Men mysigt var det som jag minns. Och fröken hade en hink med vatten i beredskap om det skulle börja brinna av något ljus.
I vår kommun är det så att man är med i luciatåget när man går i klass 5 (Västra skolan) och klass 9 (Östra skolan). Nu i år ska min äldsta son även vara med i ett luciatåg då han går och konfirmationsläser. Med andra ord så finns inte så många inlärningstillfällen för dessa traditionella sånger. Nå det kanske finns viktigare saker än att lära sig sånger utantill, men nog är det ändå ganska trevligt att som vuxen ändå kunna dom. Jag menar så man kan förära familjen med an och annan december aria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar