fredag 31 januari 2014

Fryst juice

Häromdagen kom ett barndomsminne upp till medvetande.
På 70-talet fanns juice som var fryst i små plastförpackningar. Det fanns, som jag kommer ihåg det, i många olika smaker.
Jag ser för mitt inre öga hur jag och min kompis Small Zero håller på att blanda juice i en tillbringare och hur själva juiceisklumpen åker runt däri, klånjk klånjk låter det. Den var ju som sagt var djupfryst och aldrig kom man ihåg att ta fram dom i tid och mikrovågsugnen var än inte uppfunnen.
Kommer ni ihåg?



3 kommentarer:

  1. Visst kommer jag ihåg detta! Vi spolade varmvatten på den frusna burken någon minut så att klumpen kunde hällas ut, och att den var frusen var ju själva finessen så juicen på så sätt också kyldes ned av detta. Saknar denna typ av produkt idag, galet frakta omkring lastbilar med 80 % vatten i.

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg den, men inte namnen och smakerna.

    SvaraRadera
  3. Jag behöver just nu djupfryst apelsinjuice och hoppades att det ännu fanns kvar. Jag har ett recept på Charlotte russe där man använder djupfryst apelsinjuice som var mycket uppskattat och jag är rädd för hur det ska bli med annan juice. Finns det verkligen ingenstans att köpa. Smaken var ju mycket friskare än vad den man nu kan köpa är!

    SvaraRadera