tisdag 2 november 2010

Det gamla Jokkmokk

Här är en gammal bild från Jokkmokk, vilket årtal det är kan man bara spekulera om, men en gissning är att vi befinner oss på -40 talet. Stora vita huset till höger inrymde Pihls café, det som idag är Café Gasskas. På taket finns småa trekantiga fönster, finns de kvar? Huset hade balkong, vad fint det var! Till vänster Bio Norden och Gästis, som min mormors bror Axel Åkerlund grundade. Lite mot mitten kan man se pastor Grundströms hus, det revs på -80 talet. Det stora huset lite snett bakom är gamla vårdhemmet. Man kan även skymta taket på Svenssons järnhandel som oturligt brann ned i slutet av -70 talet om jag får ge mig på en gissning. Längre bort uppe mot skogen ser man ett tak på ett relativt stort hus och jag gissar att det är sjukstugan. Bara ett par bilar syns men några människor på vad jag tycker ser ut att vara stora cyklar. Jag tycker att bilden andas lugn och harmoni, en vacker och solig sommardag då jag inte ännu var född.

2 kommentarer:

  1. Härligt med de gamla svart/vita bilderna....vore intressant att samla ihop gamla Jokkmokksbilder och ordna en utställning...!

    SvaraRadera
  2. Gästgiveriet revs 1977

    SvaraRadera