tisdag 9 november 2010

Att stjäla godis från småbarn

Jag tänkte berätta om en episod som inträffade någon gång på mellanstadietiden, kanske det var 78 eller 79. Ibland på rasten brukade vi pila ner till Citykonditoriet för att köpa en Änka (ni vet en bakelse med grön marsipan runt om) eller kanske en Nickelblandning. En gång så var det i alla fall någon på skolan som varit ner på Konsum och som kom tillbaka med andan i halsen och ropade: Konsum bjuder alla som vill på glass! Det var nämligen så att deras glassfrys just gått sönder och de insåg att glassen skulle smälta bort. Rusningen blev total ner till Konsum, som ett lämmeltåg med något vilt i blicken. Väl inne i affären plockade vi med oss ALLT och gick tillbaka på skolan och de flesta grävde ner sina glasspaket när man ätit det man orkade.
När lektionen började så kom budskapet: Ni måste kasta bort det ni grävt ner! Vår glädjeyra förvandlades med ens till ilska och förtvivlan! Tänk, det var ju som i en saga, få gratis glass och få äta så mycket man orkade och så.... fick vi inte det? Jag minns inte lärarnas motivation till varför och kan än i denna dag inte förstå varför. Visst, det var väl inte så nyttigt, men vad gör det om 100 år när en dröm går i uppfyllelse?

Min son har frågat mig ibland; Mamma, när vi är på skolan och det snöar för första gången, varför får vi inte gå ut och titta då? Vi får inte det för lärarna? Ja jag förstår från lärarnas sida att det kanske inte blir mer matte eller svenska eller vad det nu är man håller på med den lektionen, men vad gör det om 100 år? Vem vill förneka ett barn glädjen över att den första snön faller? Vi blir ju alla lite glada och barnsliga när den första snön faller!! Och vem vill förneka ett barn att ta hem en kartong med glass som man fått?

För mig gick det bättre med glassen. Mamma hade en släkting som bodde ett stenkast från skolan och jag sprang dit och satte glassen på hennes bro, ringde hem till mamma och bad henne hämta hem min skatt. Och så LJÖG jag för lärarna och sa att jag hade minsann inte hunnit få tag på någon glass på affären......

4 kommentarer:

  1. Mina elever får i alla fall titta på första snön! Det brukar dessutom alltid utbrista spontansång av "Vi ser det snöar..."
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Varför skulle ni kasta bort glassen, det var väl bra onödigt, typiskt lärarfasoner, visa att man bestämmer, eller?

    SvaraRadera
  3. Bra Åsa!!! JA varför vi inte fick behålla glassen vet jag inte, men en vän på facebook kom ihåg att det visst var glasspapper över hela skolgården.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag kommer ihåg det där med frysen på Konsum... men det måste ha hänt igen i början av 80-talet för jag har för mig att vi också gick på mellanstadiet. Gott var det i alla fall =)

    SvaraRadera