torsdag 18 november 2010

Pumlor

Ikväll har jag varit på Röda Korset och fyndat några gamla julgranspumlor. Iaf så ser dom gamla ut, men vågar inte satsa på högra hand att dom har många år på nacken. Nå väl, jag gillade dom från första stund så det spelar inte så stor roll. Jag har alltid varit svag för julsaker i största allmänhet men har med stigande ålder (hmmm) så har jag insett att lagom är bäst. Men fortfarande kan jag köpa mig en och annan vacker julgranspumla, både gamla och nya. När jag var barn och granen kläddes så var det mamma som styrde arbetet med stor vördnad för de gamla julgransprydnaderna, och det här var farmors stjärna eller den här köpte jag på Backmans för 5 öre osv osv. Detta beteende har nu gått i arv och nu är det jag som leder och fördelar arbetet när granen ska kläs. Sen sitter vi där och beundrar våran gran och tycker att den är nog den vackraste granen i hela världen.
Pumla är som ni kanske vet samma sak som julgranskula och ordet används i den norra delen i landet. Om du vill så kan du bli medlem i Pumlans vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar