söndag 14 november 2010

Östra skolan

Idag var jag in på Östra skolans gympahall. Naturligtvis har jag som tusentals andra gått på Östra och som vuxen även arbetat där ett par perioder. Östra skolan byggdes om jag minns rätt 1963 och var ett kvalitetsbygge med stora mått, så till den grad att det var ett reportage i kvällstidningen Expressen. Stilen är funkis och på den tiden fanns på insidan Alvar Aalto möbler! Korridoren i huvudbyggnaden minns jag som stor och fin, särskilt mot matsalen till. Nu är allt ombyggt och tillbyggt så den fina ursprungliga arkitekturen syns inte så bra idag. När kommunen byggde skolan var vår kommun på grön kvist och man kunde bygga den utan att låna pengar. För att återkomma till gympahallen så minns jag att direkt till vänster är man kommer in, där det i dag är typ träningsmaskiner, fanns det ett fik! Minns att det fanns fika och lite godis att köpa men det måste ha upphört mot slutet av -70 talet? Trist att det inte fick vara kvar.
Visst du förresten att "betongstolparna" med belysning utanför heter "Växande ungdom"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar