söndag 28 november 2010

Skyltsöndag!

Fram till någon gång på 80-talet höll handlarna på traditionen att hålla skyltningen hemlig med papper för skyltfönstret. Idag julskyltas många fönster och affärer långt före skyltsöndagen. Men det gladde mitt hjärta idag att efter en ragg runt byn konstatera att det faktiskt var några handlare som hade papper/rullgardin för fönsterna! Förr hade inte heller affärerna öppet på skyltsöndagen och jag minns att jag tyckte att det var lite lyxigt när dom ändrade på det. Men då ska man komma ihåg att det var på den tiden matvaruaffärerna under helgerna bara hade öppet till kl 13 på lördagarna. Kunderna fick anpassa sig efter affärerna och inte tvärtom.
Förr var jag ett riktigt skyltsöndagsfreak och kunde inte för allt i världen missa det för jag tyckte att mysfaktorn var hög. Nu för tiden så är jag inte lika brydd, kanske har jag blivit förstörd av säljhysterin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar