söndag 24 april 2011

Idag för 15 år sen

Jag har en svart och röd dagbok som jag brukar skriva i. Inte en sån där man börjar Kära dagbok utan mer en annan sort där jag skriver sånt som har hänt. Jag skriver långt ifrån varje dag, ibland inte ens varje månad. Här är ett axplock:
900830: Nu är det höst, både trist och skönt. Varmt ute, + 15 grader. A och Å har flyttat till Luleå, trist. N är förkyld, pappa i Stockholm.
921028: Idag fyller jag 25 år. (Bra att veta eller hur?)
950411: Varit på begravning i Malå, tråkigt.
Och för exakt 15 år sedan skrev jag:
960424: Var och spanade efter fåglar igår i Notviken, där fanns svanar, tofsvipor, sädesärlor och 5 rådjur. Nu i em. far jag med bussen till Gällivare och nu har jag inte tänkt komma hem utan "Axel".

Dagen därpå föddes vår pojke Felix. Jag hade legat inne en månad på lassa och bara varit hemma på permissioner. Som jag längtat efter att han skulle komma! Att bli mamma är det mest omvälvande jag varit med om i mitt liv, jag blev helt fångad av stormvinden! Felix hade arbetsnamnet Axel efter Axel Foley i Snuten i Hollywood. Men när han liks kom till oss var det flera andra föräldrar i byn som namngett sina söner till Axel, så då tog vi Felix som betyder den lycklige. Och det har vi aldrig ångrat. 
Så imorgon har jag en byxmyndig son, oj hur fort tiden har gått!

Och du, om du inte har en bok att skriva i, tänk då på att bästa sättet är att skaffa en! Du kommer inte att ångra dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar