onsdag 27 april 2011

Kondomer, varmkorvar och smörgåsar!

När jag var liten bodde jag ganska nära Borgarkiosken, eller Eriks kiosk som den kallades i folkmun. 25 meters kiosken är ett nyare påfund. Tyvärr är kiosken, som många andra kiosker, nedlagd sedan några år. Matvaruaffärer och bensinstationer har tagit över kunderna.
Man fick 1 krona att gå till kiosken med och då köpte man smågodis. Den som jobbade i kiosken fick snällt stoppa ner godisbitarna efter ens önskemål. Idag låter det som om det är 100 års sedan. På Lindbloms affär i Hjoggböle var det annorlunda. Denna lilla lanthandel hade också lösgodis och MAN FICK SJÄLV RÄKNA OCH STOPPA I PÅSEN! Oj vad jag tyckte att det var fränt!!

Lindbloms i Hjoggböle

Nå tillbaka till Eriks kiosk. På sidan av kiosken ut mot vägen satt en egendomlig apparat i mina ögon. Det hade varit en smörgåsautomat sa mamma. Undrar hur dom smakade där dom stod i solgasset? Jag tyckte i alla fall att det var synd att den var tagen ur bruk, för jag fantiserade om att det nog hade varit goda smörgåsar i den.

Det här är en varmkorvsautomat. Tror inte att miljö- och hälsoinspektionen var uppfunnen då. Eller så var det då yrket uppkom, varmkorvarna kan ju knappast ha varit särskilt yummie för magen?

På andra sidan av Eriks kiosk fanns det ytterligare en automat men den var i bruk. Det var en kondomautomat och jag hade då ingen aning om vad det var för nått. En gång så köpte min kompis N från den. Han tyckte nog att det bara var kul för jag tror inte han hade nån nytta av dom så där i 7 års-åldern.

Kondomautomat från Preem i Jokkmokk!

Jag trodde att kondomautomater var ett utdöende släkte men se så är det inte! Så här ser en modern ut:


Eftersom jag är en nyfiken människa så googlade jag lite och så här skriver RFSU om kondomautomater:

Först 1959 blev det tillåtet att sätta upp kondomautomater. Tidigare hade de så kallade hygienbutikerna och frisörer med särskilt tillstånd fått sälja kondomer. Kondomautomaterna kom därmed att få en mycket viktig roll i Sverige.

RFSU AB började att i liten skala sälja kondomer via automater i början på 60-talet och då främst på militärförläggningar. 1964 började RFSU bearbeta fastighetsägare för att få tillstånd att sätta upp automater på husväggar gärna i närheten av tobaksaffärer. Men det räckte inte med detta, det krävdes även tillstånd från kommunen, barnavårdsnämnden, fjärdingsmannen och slutligen även byggnadslov. De fick inte sättas upp i närheten av skola eller på en plats där det kunde väcka anstöt, och de fick inte sitta för lågt så att minderåriga kunde nå upp.

Fram till 1970 var automathandeln en betydande del av distributionen, det var dock stor skadegörelse på automaterna och den första juli 1970, när det blev fritt fram att sälja kondomer utan specialtillstånd från polisen minskade handeln med automater betydligt. Numera finns kondomer att köpa i dagligvarubutiker, bensinstationer, apotek, kiosker samt via postorder och Internet.







Bra tycker jag att man kan köpa kådisar lite vart som helst nu för tiden! Och kan någon förklara varför just frisörer fick sälja kondomer förr??

1 kommentar:

  1. Och så slutade det med att RFSU började sälja dildos och annat livsnödvändigt. Hehe =)

    SvaraRadera