måndag 11 april 2011

Måndag morgon


Vaknade i morse av att någon satte på kaffe. Någon var den äldre sonen som tydligen var morgonpigg, något som låg mig fjärran. Jag tycker (som många andra förstås) att det är skönt att sova tills man vaknar av sig själv. När jag har semester och har min egen mat-och sovklocka, så brukar jag sova 02.00-10.00. Nu är mat-och sovklockan mer inställd på andras behov och krav än mina egna. Ni vet, tex vill ju arbetsgivaren att man kommer i tid till arbetet och lärarna är ju glada om barnen kommer i tid till skolan.
Jag somnar lika fort som Skalman
För de flesta så innebär måndag veckans första dag på arbetsvecka där siktet är inställt på målet fredag eftermiddag. Jag har ju förmånen att ha för mig ett toppenjobb där jag trivs även om även jag uppskattar ledighet. Det är synd om folk som vantrivs på sina arbeten.
För många (inkl mig själv) så innebär måndag ibland slutet på en arbetsvecka och ledig dag. För mig är det kvällsjobb på schemat idag och jag lär inte komma i säng förrän efter midnatt.
Lediga dagar förresten, oavsett vilken dag de infaller under veckan så är det inte ofta man är helt ledig. Ganska ofta ringer städ- och hushållsarbetsklockan hos mig. Ibland trycker jag då på repeat knappen och gör något annat men lika skoningslöst ringer klockan igen.
Men nu kära läsare ska jag ta mig en nybryggd kopp kaffe och kanske lösa ett soduko innan arbetet. Och just jag, dammsugning var det ju också....

1 kommentar:

  1. Livet är inte så lätt på en pinne ibland med alla måsten som bara hopar sig och att det finns så många andra som ringer i behovsklockan...jag känner igen mig men det kommer en tid då det blir lite lugnare....Kram

    SvaraRadera