söndag 24 oktober 2010

Ett svartvitt foto

Här är en bild över Jokkmokk tagen någon gång för ganska länge sen, i alla fall före 1967, för man kan se att bilarna är parkerade på vänster sida på gatorna. En del byggnader är borta, tex Karl-Axels frisering, Shellmacken och huset som står placerat ungefär där Systembolaget är idag (enligt vad jag har hört var det tydligen Jehovas vinnen som hade den lokalen). Där ICA ligger idag ser man på bilden bara en ladugård. Bredvid det vita huset i mitten kan man till höger skymta Dagnys kiosk. Vid garaget längst ner till höger står det människor och jag undrar vad de pratar om? Huset som idag bla. inrymmer Studio 2 vet jag att Sparbanken fanns inhysta, mormors syster jobbade där.
Jag tycker att allt ser på prydligt och tillrättalagt ut på bilden, då en gång för länge sen, då jag inte ännu var född.

2 kommentarer:

  1. Det vita huset där Systembolaget står idag tydligen varit Gidlöws elektriska, inte Jehovas.

    SvaraRadera
  2. Jag bodde i det röda huset, Lindmarks det som nu är påbyggt med en våning. Kul, jag ser vår gamla lägenhet. Härligt foto.
    Försäkringskassan låg i det vita huset till vä om Lindmarks.
    Snett från Dagnys kiosk låg CK (central konditoriet), det vita huset längst till höger. Man kan skymta själva bageriet hö om garaget. Där luktade det så gott när man stod utanför. En nostalgi tripp.
    jag flyttade 1966 och det byggdes en refug utanför Pappershandeln( stora vita huset i mitten) 1963-64( om jag mindes rätt). kommer någon annan ihåg???
    Tack för din trevliga sida
    Mvh evalena

    SvaraRadera