tisdag 19 oktober 2010

Gamla kyrkan

Hittade denna bild på nätet, den är tagen ca 1860. Jag tittade på bilden ett tag och kunde inte låta bli att fascineras av att det är samma klocktorn och att på marken där människorna står går det idag vägar. Själva kyrkan brann ner 1972 men är återuppbyggd i samma stil. En äldre herre sa en gång till mig att i den gamla kyrkan fanns det änglar målade i taket, det var ju synd att dom inte återskapades. Jag minns när kyrkan brann ner, jag var 5 år och min pappa var brandman. Hantverkargatan som börjar vid gamla kyrkan passerade när jag var barn utanför kyrkan och jag kan tänka mig att den fungerade lite som huvudled mot Karatshållet. Utanför kommunhuset fanns alltså en 5-vägskorsning. Gamla kyrkan uppfördes 1753.

Gamla kyrkan, Jokkmokk

2 kommentarer:

  1. Det jag aldrig har fått ihop med denna gamla bild och funderat många gånger över är klockstapelns placering lite mer åt norr än idag och dörren är mot norr på bilden, idag är dörren mot öster, är hela stapeln flyttad en bit och vänd någon gång i tiden? hmmmm!

    SvaraRadera
  2. Dom använde kanske photoshop?

    SvaraRadera