lördag 9 oktober 2010

Böcker

Under sommarhalvåret har jag läst böcker ganska intensivt. Samma dag jag har läst ut en bok så har jag börjat på en ny. För några dagar sen läste jag ut Marie Jungstedts Den farliga leken. Kanske inte hennes bästa bok men den var helt ok. Nu har jag bokvila i väntan på Heide Krönleins Flickan i Berlin. http://www.bokus.com/bok/9789186115241/flickan-i-berlin/ Jag ser fram emot att läsa den! Jag beställde även I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén, den handlar om en en flicka som är i svenska termer är ett ensamkommande flyktingbarn. Då jag arbetar just med ensamkommande flyktingbarn ska den bli intressant att läsa!
En av mina favoritförfattare är Håkan Nesser, jag har nog läst de flesta av hans böcker. Han är så duktig på att använda språket, det märks att han har varit lärare i svenska. Han kan även skriva på olika sätt med helt olika sinnesstämningar. Åke Lundgren är en annan författare som jag gillar, han beskriver livet förr i Norr- och Västerbotten på ett enkelt språk. Andra böcker som jag kommer ihåg är Ett ögonblicksverk av Anders Paulrud, Vackrast var ändå mamma av Anita Salomonsson och en spännande bok var Levande begravd av Peter James.
Vilken är din favoritbok?

1 kommentar:

  1. Skimmer av Göran Tunström är en helt fantastisk bok som är skriven så vackert. Den handlar om en pojke som växer upp med sin pappa i Reykjavik. Sen blev jag helt gripen av Den som vandrar om natten av Marianne Fredriksson, den är också otroligt vacker och speciell. Bodil Malmströms böcker är också himla bra, speciellt de som hon skrev när hon bodde i Frankrike. Jag gillar mest böcker som har ett otroligt bra språk, sen spelar det inte så stor roll vad de handlar om egentligen :)

    SvaraRadera