lördag 28 januari 2012

Små och stora glädjeämnen!

Ibland gläds man åt lite och ibland över över stora saker! Som idag. Först kom ett glädjande besked över en liten pojke som föddes i natt, välkommen till världen lille du!

Sen "hittade" jag en dikt som varit försvunnen! Jag hade klippt ut dikten från en tidning oh haft den sparad i flera år. När jag för några år sedan jobbade som lärare hade jag med mig dikten när eleverna arbetade med andra världskriget, och på något vis försvann min lilla dikt. Jag har sökt efter den men jag visste inte vad den hette eller vem som skrivit den. Här kommer den iaf....

Först kom de för att hämta judarna
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.
Sedan kom de för att hämta kommunisterna
men jag höjde inte min röst
för jag var inte kommunist.
Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
men jag höjde inte min röst
för jag tillhörde ingen fackförening.
Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns ingen kvar
som kunde tala för mig.

Martin Niemöller, präst och känd Hitler motståndare. Dikten är hans syn på hur förintelsen kunde  hända.
Själv har jag en gång lovat att jag ska protestera eller säga till om jag hör någon gör rasistiska uttalanden, och ibland har det varit "opassande" i det sociala umgänget. Fast rasism är mer opassande. Det gör nog ingen skillnad på något världskrig men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar