fredag 6 januari 2012

Julbaksmälla

Såg på nyheterna idag att slutledningsförmågan börjar avta redan i tidig medelålder. Jaha, när börjar den då? Ni ser att inte ens det kan jag räkna ut, så gammal är jag. Dock så hade jag en ungdom att gissa min ålder igår. Han gissade 35 år, blommor och fanfarer till honom :D Men man ska kanske komma ihåg att han kommer från ett land där medellivslängden är 47 år, så jag vet inte vilket spektrum han har....


Trots min ålder och påstådd slutledningsförmåga så har jag i alla fall kommit på en bra jämförelse, och det är julen v/s baksmälla. Så här några dagar in i januari känns inte julen så fräsch längre... ungefär som man känner sig efter en festkväll. I advent vill man bara ösa på med mera jul, fram med julgardiner, dukar, tomtar, belysningar, tavlor, gran, laga mat i massor,köpa julklappar, ringa runt och kolla var släkten ska fira jul i år, baka och fylla frysen med gotter. Inga besvär är för stora. När det vankas fest är sällan några besvär heller för stora, köpa nya kläder, planera, ordna barnvakt (förr iaf), ordna skjuts, ringa runt, laga mat, städa osv. Och sen efteråt; varför allt detta besvär?  Så efteråt måste man ordna allt tillbaka till status quo, städa bort, banta, ta ner allt tjafs, avlägsna julmaten från kylen osv... jag ni har fattat nu va!
Den dåliga slutledningsförmågan till trots så har jag lugnat mig både med julen och festandet. Man vet numera att det kommer en ny dag strax och då allt får ett helt annat sken. Fast ibland frångår jag det och det måste bero på att jag är medelålders och har dålig slutledningsförmåga rycks med av stämningen! God fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar