måndag 2 januari 2012

Nyårschoklad

Igår var det nyårsdagen, årets bästa dag. Hela året ligger framför en som en oskriven bok! Jag hoppas att det nya året ska innehålla glädje, kärlek och medgång! Självklart inser jag att det även kommer motgång, men likt Alfons Åberg så är det bara att tänka: om man alltid har roligt så märker man det inte, såtillvida man inte har tråkigt ibland.
 Man ska inte heller oroa sig så mycket för de motgångar som kommer, man får försöka beta av dem allt eftersom de kommer. Ungefär som Forrest Gump; Life is like a box of choclades, you never know what you gonna get.
Run, Forrest run!
Förra årets chokladask skulle man kunna säga innehöll en väldig blandning. Året började med en del praliner med smak av oro, men lättades så småningom upp av bättre smaker, då sambon fick arbete efter ganska lång arbetslöshet. Sen kom våren och försommaren med arbete upp till armhålorna. De trevliga sommarkaramellerna missade jag och märkte knappt att det var sommar förrän i mitten av juli. Då kom ljuvliga smaker av jordgubb och en veckas semester i fina Hälsingland. Dagen före avresan norrut kom en dålig karamell, och smaken av den känner många av ännu, för en del kommer det aldrig att gå över. Det var dagen då en människa dödade ca 80 människor, genom dödsskjutningen på Utöya och sprängattentatet mot regeringsbyggnaden. En enskild människas val, som fick livet för många familjer och människor att förändras för alltid, och få ett helt land i mörkaste sorg. Det hade kunnat vara vårt barn, vår mamma eller pappa som föll offer för den j*vla idioten gärningsmannen. Vi var många, många som funderade på hur kan det vara möjligt att något så fruktansvärt händer, att någon väljer att göra något så ont.
Sen tycker jag nog att det bara kommit goda bitar ur chokladasken, om man bortser från det evinnerliga regnandet, och i oktober plockade jag upp pärlan ur asken då släkten utökades med lilla fina Signe! På både min och sambons sidor, skjuter släktträden nya fina grenar varje år. Underbart! Jobba vidare på det kära släkt!
I slutet av året så känns det bara som om det kommit härliga nougatpraliner över mina läppar. En härlig jul och nyårshelg med släkt och vänner, lite jobb och lite ledigt.
Och nu får vi börja med 2012 års okända chokladask. Vilka smaker ska komma? Repriser från i fjol eller bara nya smaker?
Visste du förresten att det man gör på nyårsdagen ska representera vad som kommer att hända under det kommande året? Därför var det förr viktigt att vara ren och finklädd, äta god mat och vara snäll och trevlig? Vad gjorde du? Själv sov jag länge och vilade lite när jag klivit upp. Sen tillbringade jag flera timmar i bilen, djupt koncentrerad på körning (resterande familjemedlemmar snarkade och sov). Sen åt jag köpessallad (övriga i familjen åt pizza), packade upp, sen en tre timmar lång film i soffan med datorn i knäet och kaffe. Nattsudd. Vad tror ni att det blir av det?

3 kommentarer:

  1. Jag tror det blir nåt alldeles fantastiskt av det! :)

    SvaraRadera
  2. Jättebra skrivet, Linko! Kram/Cia

    SvaraRadera
  3. Vilket fint sammandrag!
    Smal zero

    SvaraRadera