fredag 10 juni 2011

Examen

Idag är det examensdag i byn och sommarlovet hägrar för barn och ungdomar. Vanan trogen väntade jag på att barnen från Västra skolan skulle komma tågandes i led efter Storgatan till kyrkan. Under tiden funderade jag på om brandkåren möjligtvis skulle få utryckning just precis då vilket dom fått de två senaste åren. Barnen har fått hoppa in i parken så att utryckningsfordonen ska få komma fram. I år blev det ingen brandkårsutryckning tack och lov.
Många föräldrar och släktingar fanns också på plats i kyrkan och man minns sina egna skolavslutningar. I 1:an fick vi lära oss "Den blomstertid nu kommer" utantill och vi fick skriva alla verserna på ett papper och rita blomgirlanger runt. Nuförtiden kan inte barnen Den blomstertid nu kommer eller I denna ljuva sommartid men däremot så får barnen lära sig andra sommarsånger utantill.

Vad många vuxna däremot inte har fått lära sig så är det hyfs i kyrkan. Det samtalades och pratades lite varstans och jag tycker det är lite respektlöst. Inte heller förstår vuxna att man sitter kvar till hela ceremonin är slut, man går inte ut när det är 10 minuter kvar.  Förlåt om jag är gnällig.
När jag var barn tror jag inte att det var så vanligt att föräldrar och släktingar var med i kyrkan. Men det kanske föll sig naturligt då elevantalet var så mycket större och några anhöriga knappast hade fått plats.
Nå tiderna ändras, befolkningsantalet och respekten för andra?
Nu hoppas jag att alla för ett härligt sommarlov och att värmeböljan håller i sig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar