torsdag 2 juni 2011

Murklor!

Jag älskar att plocka murklor, det är som att gå på skattjakt! Man går där på hygget och spanar och rätt vad det är så hittar man en hel flock med bruna raringar!
Just nu håller jag på att förvälla de murklor jag plockade i går kväll. För intresseföreningen kan jag berätta att eftersom det inte varit så varmt på sistone så kommer det att finnas murklor iaf en vecka till i skogen.
Bästa ställena att plocka murklor är ca 3 år gamla hyggen. Där växter dom där skogsmaskinerna gått fram och under rotvältor. Den vanligaste murklan här är stenmurklan men jag har även träffat på toppmurklan.

De små läckerheterna, som chokladbruna hjärnor kommer de ur marken!
 Var noga om du tar reda på och förvälla murklor! Gör du inte rätt blir du allvarligt sjuk. Allt gift från murklan går inte att koka bort och man bör inte äta murklor mer än 1-2 ggr per år har jag hört. Livsmedelsverket avråder från att äta murklor överhuvudtaget.
I min grönaste ungdom jobbade jag i köket på ett hotell. Ägaren köpte in säckvis med murklor som skulle tas reda på, murkelsås gjorde vi varje dag i princip. Det var jobbigt att ta reda på alla dessa murklor och på den tiden var jag lite rädd för spindlar och iglar som följde med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar