måndag 16 maj 2011

Västra skolans matsal och Dr. Westerlund

Du kanske kommer ihåg matsalen på Västra skolan. Vi gick till matsalen på led och i alla fall de första åren fick man stå i kö för att bli serverad mat. För mig gick det bra, jag åt all mat utom ärtsoppa som jag lärde mig äta i skolan. Tyvärr har nog inte alla samma erfarenhet som jag, många serverades stora portioner av mat som dom inte tyckte om. Det fanns snälla och rara mattanter men även motsatsen. Chefen för köket upplevde man som en arg och sträv kvinna som blåste i visselpipa när det blev för livat i matsalen. En gång dammade hon en tallrik i bordet så den gick i miljoner bitar. Den kvinnan kom så småningom att bli min chef under något år, men det är ett helt annat kapitel. Men en sak är säker, 70-talets mer lösa och fria uppfostran av barn var nog inte hennes pedagogik och filosofi.
Jag minns en gång då jag utanför matsalen mötte en kille och tillika grannpojke. Han hade fått sitta och tvångsäta köttbullar hela matrasten. Hade man tagit maten på tallriken (även om man blev serverad) så skulle den ätas upp, man fick inte kasta. Det stod alltid en mattant och kollade vad man slängde. Nå min grannpojke ledsnade att sitta där med sina köttbullar hela rasten och stoppade dom till slut i byxfickan, med ketchup och allt.

Efter några år så blev det så att maten serverades i karotter på borden och eleverna turades om att ansvara att allt fanns på borden. Mattanterna hade i förväg ställt ut mjölkpaket på borden, så den var ofta ljummen. Hade man tur så var det lite i paketet och man fick gå till köket och få en liter direkt från kylen. Vatten kommer jag inte ihåg att det serverades någonsin på Västra?
Mat som serverades var torsk (minst 1 ggr vecka), inlagd sill, leverbiff, stekt strömming, ärtsoppa, stekt kyckling, renskav. Jag minns att vi en gång fick kålpudding men det blev sånt klagomål att det aldrig mer serverades. Torsk var man gode less på, men då var det en billig skräpfisk och serverades ständigt, ofta med smält smör.

I de stora fönsterna i matsalen stod det Doktor Westerlunds blomma, ni vet dom som doftar citrus när man rör vid bladen! Som jag minns det var dom hur stora som helst!

Jag har själv haft Doktor Westerlund som är en pelargonväxt. Här får du ett recept på Pelargonkaka!

150 g smör
2 dl socker
1 ägg
10 blad av Dr Westerlunds blomma
2,5 dl mjöl

Glasyr:
1 dl florsocker med citronsmak
½-1 dl vatten
5 blad av Dr Westerlund

Sätt ugnen på 150 grader.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Mixa eller hacka bladen fint.
Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt ägg  och vispa samman smeten. Tillsätt de hackade bladen och sist mjölet.
Häll smeten i formen och grädda ca 20 minuter.
Låt kakan svalna och bred på glasyren. Garnera med vackra blommor från pelargoner!






Dr. Westerlund himself!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar