torsdag 19 maj 2011

Notudden

Här kommer några bilder från Notuddens camping i Jokkmokk.
Jag vet inte riktigt när campingen började byggas men vet att man iaf på 50-talet hade dansbana och att kringresande tivolin brukade vara där. Den uppmärksamma kunde till bara för något år sedan se rester av gamla lampslingor i träden kring leklandet.
Notudden på 50-talet? 
 På 70-talet byggde kommunen utomhusbassänger på Notudden, de första i sitt slag i Norrbotten. För mig som var en bad- och vattenälskare var detta paradiset. Hade man som jag, och de flesta andra, bara badat i sjö och kanske hav kändes det extra lyxigt!



Jag och Small Zero var flitiga besökare, vi cyklade eller fick skjuts. Från början var det inträde till bassängerna men jag minns inte vad det kostade. Entrén var precis i vinkeln i det hus som idag rymmer tvättstuga och spelhall.  Efter ett tag ledsnade jag och Small Zero på bassängerna och gick ner till älven och badade. Där fanns en brygga som vi dök ifrån. Fortfarande tycker jag mer om att bada i sjö än i bassäng, präglad av uppväxten kan jag gissa. Mina ättelägg föredrar bassäng och tycker inte det känns fräscht i sjön, men jag tror ju att vattenkvaliteten är bättre i älven....
På Notudden häckar förutom halva Norge även Spillkråkan på sommaren. Är du intresserad av att se den så gå till backvalen bortanför leklandet, dom har bo i träden där och man brukar höra dem tydligt.

1 kommentar: