torsdag 26 maj 2011

Picnicklängtan på polcirkeln

Här på polcikeln går försommaren på lina, ena dagen går det finfint, ljumma vindar och sol.
Vissa dagar ramlar försommaren ner, som idag när det förvisso är sol, men även isvindar och byar med snö och hagel. Jag som bott här hela mitt liv vet ju att det är så här det är. Man kan aldrig vara riktigt, riktigt säker på att sommaren verkligen är här. Jag har varit med om snöfall på midsommarafton, men även om midsommarafton med + 30 grader, så då kanske ni förstår vilket spann jag pratar om.

I alla fall så försöker jag ha is i magen :) och ta det för vad det är. Vädrets makter kan vi inte göra så mycket åt. Men jag längtar efter allt som sommaren ger. Nu tänker du, nu glömde hon myggen! Jag är inte särskilt besvärad av myggor, även dom hör sommaren till.

Sommartid är grilltid och här ska du få ett recept på örtmarinerad kassler. Det är en perfekt anrättning på så vis att om vädret spelar dig ett spratt och grillningen blir inställd pga regn (eller snö) så kan den ätas utan att grillas eller stekas!

Örtmarinerad kassler
400 g kassler

3/4 dl olja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk italiensk salladskrydda
1 krm nymald svartpeppar
½ dl finhackad persilja
1 pressad vitlök

Skär kasslern i tunna skivor och lägg på ett fat.
Blanda ihop marinaden och häll den över.
Låt stå övertäckt i kylen helst över natten eller så många timmar du har tid att vänta.

Om du nu har tagit dig ut och har en eld eller grill, så steker du eller grillar du kasslern snabbt. Går finfint att trä upp kasslerskivor på en grillpinne.
Kasslern går alldeles utmärkt att äta kall om det sket sig med utflykten.
En hemmagjord potatissallad är gott till!







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar