torsdag 10 februari 2011

Ugglor i mossen!

Nu är vi snart i mitten av februari och ett av mina små nöjen då är att sent på kvällen gå ut och lyssna om jag hör Pärlugglan. Pärlugglan är Sveriges minsta och vanligaste uggla och här kan du lyssna på den!


Jag gillar fåglar och går ofta och spanar för att se om jag ser nån fågel. Oftast så är det våra vanligaste fåglar man ser men ibland har man tur och får se någon mer ovanlig pippifågel. Nu ska ni inte tro att jag ligger ute i skogen och krälar och är superenergisk men har man ögonen med sig så kan man ha lite tur!
För några år sen satt jag ute på bron i stugan och åt frukost en tidig och varm sommarmorgon. Jag skulle iväg och jobba och klockan var runt 6. Allt var lugnt och vackert som det ofta är den tiden, och då kommer det en Pilgrimsfalk och sätter sig en kanske 50 meter från mig ner mot sjön. Det var som ett magiskt ögonblick och den satt där i några minuter. Att det var en pilgrimsfalk visste jag inte då, när jag kom på jobbet sökte jag på nätet och hittade den.







En annan gång hade jag turen att träffa på en nyfiken Aftonfalk och den ska tydligen inte vara allt för vanlig här. Vacker var den!


2 kommentarer:

  1. Häftiga möten med vilda fåglar. Just rovfåglar känns ju ännu maffigare att möta, jag tror aldrig att jag haft närkontakt med en sådan. Tack för besök hos mig, välkommen åter!

    SvaraRadera
  2. Jag hade ett magiskt möte med en uggla en gång som jag sent ska glömma. Var i 10 års åldern och gick en promenad i skogen med våran dåvarande stövare Svinga, när en uggla plötsligt lyfte aldelens ljudlöst från sin gren i skogen. Den flög över hunden så när som på en halvmeter ovanför vovsingen och hunden märkte inte ett smack..!! Fattar fortfarande ännu inte idag hur den var så modig och hur hunden inte märkte av ugglan ??.... /Maria J

    SvaraRadera