söndag 6 februari 2011

Den 406:e vintermarknaden

Till alla Jokkmokkare vill jag önska ett Gott nytt år! För er som inte bor här kan jag berätta att vintermarknaden är vårt lokala nyår! Det firas inte officiellt men det vet alla, att efter marknaden börjar det nya året.
Vi har alla under helgen fått en rejäl dos av kultur. På Wikipedia definierar man kultur bla så här:
 
"Kultur kan definieras som livsmönster t.ex. språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna. Kultur refererar ofta till en universell mänsklig kapacitet för att klassificera och kommunicera erfarenheter materiellt och symboliskt. Den höga kulturella förmågan har länge betraktats som en definierande egenskap hos människan." 


Här är min lilla sammanfattning av årets marknad:


-Vädret: Snö, snö och åter snö har fallit över byn. Tempen har legat mellan -6 och -12. Synd att vi inte fick bjuda på strålande vintersol, men över detta bestämmer vi inget.

-Möte: Jag träffade min kusin och hennes man som jag inte träffat på minst 20 år. Kul!

-Idé: Jag funderar på att starta ett privat lapplisaföretag. Hur folk parkerar! Rena trafikfaran för folk och bilar och då polisen (vad jag vet) inte lappade en enda felparkerad bil så tänkte jag nästa år göra en insats. Rik kommer jag också och bli så jag planerar redan vad jag ska göra för dom fina pengarna ;)

-Inköp: två nya träslevar till köket, en karamellpåse samt lite underkläder till ena sonen. Lite choklad från Augustas fabrik. Inga överköp kan man säga.

-Inköpen jag inte gjorde: Jag hade med glädje burit hem allt som Stol och Fiol sålde!

-Konsert: Jag var och såg Åsa Jinder i kyrkan på torsdag kväll. Hur bra som helst och hon verkar vara en ödmjuk och trevlig person!

-Besök: Vänner från Sundsvall har besökt oss i helgen och det har varit hur trevligt som helst!

-Tittande: Jag trodde mig se Benny Andersson i marknadsvimlet! Jag tror inte (efter en del tittande) att det var han men det var absolut hans dubbelgångare!

-Fika: På systrarna Märak och Piraks chokladcafé förstås. Gottigt, gottigt värre men den mest sakteliga kö jag varit med om!

-Ångest: tänk allt jag inte hann med att se och uppleva! Idag är det söndag och det är FÖR SENT att göra något åt saken.


Glada marknadsfirare!

Konsert med Åsa Jinder

Augustas fabrik, nam nam

Middag!




Foto: Thomas och Lotta Öhlén

1 kommentar:

  1. Ser att Ni gjort en insats som adopterat en Porsibo. Vi jobbar faktiskt på ett projekt, adoptera din egen Porsibo och lär dig sjunga Jokkelåtar utan kareokemaskin. Synd bara att Ni fick den felprogrammerade varianten, han är en fena på Maccarena.

    SvaraRadera