söndag 4 december 2011

Du vet att du är från Jokkmokk om...

Jag hänger en del på facebook, precis som så många andra. För kanske en vecka sen så startade en smart kvinna en grupp som heter "Du vet att du är från Jokkmokk om du...".
I den gruppen är det mycket aktiviteter ska jag säga! Nästan alla har något att säga och vi hjälps åt att känna igen folk på bilder och minnas årtal osv. Så roligt att höra vad generationen före mig kommer ihåg och de som är yngre än mig. De flesta verkar ha hängt ute på byn på olika fik och matställen, kommer ihåg jukeboxar och flipperspel mm. Andra saker som ivrigt diskuteras är skolor och lärare, skoldanser och lokala dansband.
Jag undrar vad mormor och morfar hade skrivit? Kanske... Du vet att du är från Jokkmokk när du.. ror till Jokkmokk till Mikaelihelgen? Eller ... när du stannar i familjens kyrkstuga på vintermarknaden? Eller .... stannar och äter på Gästis innan man cyklar hem till byn igen?
Vad jag har sett så har ingen av den yngre generationen skrivit så mycket. Men vad skulle dom skriva? ... när vi hängde bakom Västra skolan? .... när man hängde på Stat Oil och busstationen?
Min egen son sa en marknad: åhh, det luktar nygräddade munkar, det är marknad! Vadå munkar? Ja det finns nu för tiden försäljare med munkar men det är inget jag direkt tänker på. För mig förknippas marknaden med andra dofter, alla generationer bär sina minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar