tisdag 13 december 2011

Lucia

En del dagar är annars. Eller att man upplever dom som eljest.  Man kan uppleva mycket i det lilla om man bara är här och nu.
Idag hade jag ett rörande möte (kram igen på dig!) på Konsum. Jag mötte en annan som varit och tränat inför den årlig skoldansen. Jag mötte några som åkte iväg på en lång resa utomlands. Jag mötte 20 cm nysnö som skulle bort från gården. Sen skedde ett under typ. På väg hem från ärenden och handling kommer jag ihåg att jag glömt att köpa jäst. Tack. Jag gillar inte akututryckningar till affären. Ja tänk vad mycket som händer runt omkring oss i det lilla om vi har sinnena öppna och tar saker med ro.
Och idag är det lucia. En pirrig, förväntansfull och rolig dag som barn. Som vuxen är det mer vad vi gör det till. Dagen till ära så känns det ok att ta en dikt i repris...


Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.


Trevlig lucia vänner! Själv ska jag baka lussebullar! Bättre sent än aldrig... :)

Klicka på lilla lucian!

1 kommentar:

  1. Brukar läsa din blogg ibland och tycker att du skriver otroligt bra! :-)
    Pratade precis med den personen som du haft ett "rörande möte" med idag och fick efter det rådet att läsa inlägget från den 15 sep i år. Blev väldigt rörd, lite ledsen men det spred sig även en väldigt stor glädje i min kropp. Tack för dom orden och kärlek till dig!
    /J:s dotter

    SvaraRadera