tisdag 8 november 2011

Frisyrer

Jag var till frissan förra veckan och känner mig väldigt välklippt.
När jag var yngre tyckte jag att det var lite mer så att alla skulle ha typ samma frisyr, men idag är det mer tillåtet att ha vilken frisyr som helst. Mer individuellt med andra ord, ungefär som hela samhället har blivit. Eller är det jag som blivit äldre och ser saker med andra ögon?
När jag växte upp på 70-talet skulle håret antingen vara lockat utåt eller inåt, som jag kommer ihåg det iaf. Jag fick en hårtork med munstycken av brorsans tjej, och med den stod jag framför spegeln och gjorde mig fin (?).
Jag minns en gång då jag rullade upp den blöta luggen i en kam ända upp till hårfästet och lät det torka. Naturligtvis fick jag inte ut kammen. Det var sen kväll och det var bara pappa hemma, mamma jobbade. På pappors praktiska sätt hämtade han saxen för jag kunde ju inte leva resten av livet med en kam i luggen tyckte han. Jag skrek rakt ut och efter någon timmes pillande fick jag ut kameländet ur luggen.
En annan gång i 12 års åldern så fick jag för mig att jag skulle klippa luggen själv. Hur tror ni det gick? Katastrof för en 12-åring då korta luggar INTE var modernt så där i slutet av 70-talet, och möjligheten till personliga val inte var så stor, att skilja sig från mängden var ju inte kul. Jag fick gå med hårklämmor resten av sommaren och när jag kom till den opedagogiska frissan så asgarvade hon.
Här kommer iaf lite fina frisyrer från 70-talet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar