måndag 10 oktober 2011

Irriterad

Nu känner jag att är irriterad!
Kvällens nyheter serverade mig nyheten att det nu ska kosta mellan 125-150 kronor att betala en räkning över disk på banken (priset varierar på olika banker). Naturligtvis ett alldeles för högt pris. I mina ögon är ett pris på 2,50 kronor lagom.
Varför tar man då ut detta hutlösa pris kan man då tänka? Naturligtvis för att bankerna ska tjäna mer pengar. Det kostar att ha folk i kundtjänst/kassa och mer lönsamt om vi ombesörjer att fixa det hemma via Internet.
Ja jag tycker också att det är bra att betala räkningarna hemma i lugn och ro men det finns en stor nackdel, och det är att en stor del av befolkningen INTE HAR Internet, nämligen den äldre delen av befolkningen. Jag tycker att det är diskriminerande och rent utav för jäkligt att i princip utesluta en grupp människor på det här sättet.
Vad finns då för alternativ? Autogiro. Eller man kan tydligen även hos en del spelombud betala räkningarna via en maskin men även där är det massor av knappar att använda. Bankgiro finns men här är det en del att skriva och ha sig, svårare än att gå in på banken.
Det är inte lätt att bli gammal och verkligen inte på 2000-talet. Klart att man vill betala sina räkningar själv så länge det går, att själv reda sig. Tro inte att jag inte tror att äldre kan lära nytt men det är mycket teknik nu!
Morr. Godnatt. I morgon är en dag närmare att jag själv blir gammal. Vilka betaltjänster finns då månne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar