söndag 21 augusti 2011

Skolstart

Imorgon är det dags för skolstart för kommunens barn, inkl mina egna förstås. Enligt dem själva så känns det inte helt fel att börja om, och jag minns hur jag själv kände. Det var roligt att komma tillbaka till skolan och kompisarna fastän det hade varit skönt med sommarlov. Jag kommer ihåg känslan veckan innan skolan började och på affärerna hade man dukat fram med nya skolpryttlar som man ville ha. Hade man tur fick man kanske ett pennfordral eller sudd.



På första skoldagen skulle man vara lite finklädd och jag hade alltid med mig blommor till fröken. Det var alltså på tiden innan varannan människa var allergisk mot blommor och man fick ta in blommor i offentliga lokaler.
På uppropet i klass 1b var jag dödligt besviken för jag ville inte sjunga Ekorrn satt i granen, jag ville vi lära mig läsa och räkna!

Klass 1b på Västra centralskolan 74/75. Vem är jag tror du?
När man så hade blivit tilldelad sina böcker så fick man vackert ta hem hela bunten, för att de skulle slås in i plats eller vaxat papper. Mamma höll på en hel kväll och klippa och tejpa. Detta var på den tiden då man fck lära sig att vara rädd om böcker för de var inte till för slit och släng.





2 kommentarer:

  1. Jag har ingen aning om vem som är vem. Du förstår, år -74/-75 då var jag så ung så ung...;)

    SvaraRadera
  2. Haha ja du är ju fortfarande bara en snorunge ;)

    SvaraRadera