måndag 29 augusti 2011

Cumulus - Höstvisa

När jag gick låg- och mellanstadiet så fick vi sjunga mycket. Vi tyckte att det var jättekul och hade nog musik minst 2 ggr veckan. På lågstadiet spelade fröken på tramporgeln. Vi turades om att att välja sång från sångboken och man tyckte att det var lite speciellt när det äntligen blev ens tur. Kanske läroplanen var annars då, vad vet jag, men vi sjöng Taube och andra "klassiska" sånger och visor så murbruket rasade på gröna Västra centralskolan. Inte för om jag vet om man har så mycket nytta av det men en viss allmänbildning i den svenska sången fick man ju. Och roligt är det ju att sjunga tillsammans eller hur! På tisdagar hade vi som ville körsång och vi höll till i filmsalen. Kanske man till viss del valde körsång så man fick gå ifrån lektionen, men i vilket fall som helst så minns jag det med glädje.
En sång som jag minns vi sjöng var den här och den passar ju nu eller hur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar