måndag 23 september 2013

Ännu en påminnelse

Ibland blir man så påmind om att tiden går fort, det liksom bara svindlar till och så har åren gått.
För några år sen hade jag förmånen att vikariera på högstadiet. Jag minns så väl när jag hade en klass i årskurs 7. Det var i slutet av maj månad, ute var det försmak av sommaren med 25 grader varmt och skolavslutningen var bara någon vecka bort. Jag kan säga att då är det inte så lätt att undervisa i franska revolutionen!
Nå med dom förutsättningar som fanns så gick det ändå ganska bra. Då det här var den sista lektionen jag skulle ha med den här klassen, jag skulle börja ett annat arbete, så kände jag att jag ville säga några ord innan lektionen var slut.
Jag berättade att jag inte skulle arbeta mer på skolan och önskade dem lycka till med resten av högstadiet, kommande yrkesval och gymnasiet. Jag avslutade mina ord med att säga att om några år syns vi ute i yrkeslivet och då kommer vi att vara mer jämlika. Eleverna hade myror i brallorna, jag vet inte om någon alls kommer ihåg det här.
Nu har 5 år gått och de flesta är nu ute i yrkeslivet och det var idag det hände. Det knackar på ytterdörren och ute står en ung man som säger att han kommer från kommunen och att han ska läsa av min vattenmätare. Vilken klass tror ni han gick i?


2 kommentarer: