torsdag 28 februari 2013

Namnsdag

Idag har jag och 444416 andra kvinnor i landet namnsdag! Sveriges vanligaste kvinnonamn och jag är glad över att ha fått namnet Maria! När jag föddes valde mina föräldrar mellan Maria och Karin men pappa la in veto då Maria är ett släktnamn, det finns bland de närmaste äldre släktingarna. Helt ok för mig även om jag tror att jag även hade gillat Karin. Förr i världen var namnsdag något man verkligen firade, jag minns att min kära mormor alltid kom ihåg att gratta. Jag minns en gång då jag hade namnsdag och fick en present av mamma och pappa. Och det var inte vilken present som helst ska du tro, utan ett dockskåp!

Oj vad glad jag var! Timtals lekte jag och kompisarna med dockskåpet. Möbler, lampor och annat fick man köpa eftersom eller man fick i present. I möblemanget ingick även en fåtölj, "Ägget" av Arne Jacobsen. Då visste jag inte att det var en designmöbel, men idag inbringar en sån pyttefåtölj flera hundra kronor!
Dyrgrip i förhållande till storlek




Om jag har det kvar? Självklart!




1 kommentar:

  1. Oj en Briofåtölj! sådana är hopplösa att hitta iallafall till ett överkomligt pris...

    SvaraRadera