tisdag 1 mars 2011

Föreningsgatan och Porjusvägen

Här kommer två gamla bilder från Jokkmokk. Jag vet inte när bilderna är tagna, men det är iaf före -67 då högertrafik infördes och jag tror inte att de är tagna samtidigt.

Huset till höger uppfördes 1948 av Henning Andersson. När jag var barn var det papperhandel i lokalen längst fram, med leksaksavdelning i källaren!! Man var överlycklig när man fick gå ner och titta och önska sig saker, kanske till jul eller födelsedag. Innan huset byggdes var det mycket skriverier och förhandlingar innan man fick bygglov. Kanske tyckte man att huset var stort?
Föreningsgatan med det s.k Byxtorget
 Huset på höger sida är vad jag brukar kalla gamla posten. När jag var barn var det nämligen post där (jag pryade där när jag gick i 8:an eller 9:an). I den bortre delen så var det sportaffär samt ett skrädderi. Även NSD har haft kontor där. Nu är det ombyggt och innehåller bara lägenheter. Huset byggdes 1957.
Porjusvägen

1 kommentar: