onsdag 14 mars 2012

Tankar

Under en dag hinner vi tänka många tankar, en del flykiga, tanken försvinner lika fort som den kom. En del tankar funderar vi mera på, ibland försöker vi finna lösningar på problem.
I går tillbringade jag en del tid i bilen med två mestadels sovande tonåringar. Många tankar hann passera.
På kvällen besökte jag den lokala Kupan och fann där bla en bok som passade mig. Den heter Grunnaren 1 och på baksidan kan man läsa: Grunnaren för tanken vidare, och det är vår förhoppning att den ska ge upphov till både livliga diskussioner och lågmälda samtal.  När jag kom hem och bladade i den, kunde jag faktiskt härröra till de många tankar som passerat under dagen.
Här kommer ett smakprov:
EN FJÄRIL
fladdrar genom luften, som för att
påminna oss om våra begränsningar.

Vi människor måste bygga stora kom-
plicerade farkoster, för att ta oss upp
och genom luften.

Ibland kan vi väl önska att vi kunde
förvandla oss till fjärilar - en varm
sommardag i mitten av juli.


Som boken utlovade förde detta min tanke vidare. Alla kan vi föreställa oss en bild av en fjäril en varm sommardag, tillsynes fladdrar den runt i sin värld utan mål eller mening och helt sorglös. Den bara lever och ser ut att vara glad för det och totalt ovetandes om att dess tid på jorden räknas i timmar.
Kanske är det någon som betraktar oss människor och som tänker detsamma om oss, eller att vi lite mer borde leva som en fjäril, en varm sommardag i juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar