söndag 4 december 2011

Dansk leverpastej

På 70-talet gick min pappa på matlagningskurser. Dom lagade allt möjligt gott och resterna samt recepten togs med hem. Ibland fick jag följa med på kurserna eftersom mamma jobbade kväll, och jag inte ville vara ensam hemma. Man höll till i hemkunskapssalarna, eller skolköket som pärongenerationen säger. Det var kul att vara med andra vuxna och massor av god mat gjorde dom. En del saker tyckte pappa och vi var särskilt gott, och de rätterna lagades hemma. En sån rätt är dansk leverpastej. Mjukkakor fick dom också göra och det saftar sig i munnen bara jag tänker på det.
Jag för traditionen vidare med hemgjord leverpastej till jul och här kommer receptet om du vill prova. Det är inte särskilt svårt, men det är lite grejjande med att mala osv. Det går fortare att köpa en färdig på affären, men är inte lika gott.



Dansk leverpastej
500 g svin- eller ungnötslever
300 g späck
1 msk margarin eller smör
2,5 msk mjöl
3 dl grädde eller mjölk
1 gul lök
6-8 anjovisfileér
2 ägg
1,5-2 tsk salt
1-2 tsk socker
0,5 tsk vitpeppar
0,5 krm stötta kryddnejlikor

Mal späcket 2 ggr i köttkvarn.
Gör en stuvning av margarinet, mjölet och grädden/mjölken. Låt svalna.
Mal levern 3 ggr, den sista gången låter du löken och anjovisen åka med.
Nu blandar du noga ihop allt och tillsätter kryddor och ägg.

Häll i 2 smorda avlånga sockerkaksformar alt. 4 små aluminiumformar.
Koka i vattenbad i ugnen ca 1,5 timmar. Sätt på lock efter halva tiden. Värme: 200 grader.
Den går bra att frysa.



Nå det verkar väl inte vara så svårt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar